در اين مبحث بر آنيم تا پاره ای از مسايل زندگی اخروی و صحنه هايی را كه قرآن وروايات برای انسان پس از رستاخير ترسيم می كند، مورد بررسی قرار دهيم. تأكيد قرآن بر معاد دعوت به معاد باوری يكی از ويژگی های اديان الهی است. قرآن كريم آخرين كتابآسمانی و هدايت كننده ی بشر به سوی عالم نور و ...
اهل تحقيق در اسم «الله» با هم اختلاف دارند كه آيا از معنايي مشتق شده است يا نه؟ عده زيادي از آنها معتقدند كه از معنايي اشتقاق پيدا نكرده است و اسم «الله» فقط به خداوند سبحان اختصاص دارد، و همانند اسم علم در مورد غير خداوند مي باشد و هنگامي كه اين لفظ به گوش اهل معرفت ...
چكيده مطلب: دربارة قرآن كتابهاي زيادي نوشته شده است. محققين و نويسندگان قرآن را از جنبه هاي مختلف اجتماعي، سياسي، اخلاقي، ادبي و ... مورد بررسي قرار داده اند و هر يك از زاويه و يا زوايايي به قرآن نگريسته و هر كدام از آنها نكات جالبي را از قرآن به دست دادهاند. اين مجموعه به ...
نقش مردم در حكومت اسلامي از جمله مباحث مهم در مقوله حكومت ديني، نقش مردم در حكومت اسلامي است. تبيين دقيق اين موضوع و تعيين شايسته جايگاه مردم در حكومت اسلامي، در عصر تبليغ ايدئولوژيهاي مردمسالار و طرح حاكميت بلامنازع نظامهاي به اصطلاح دموكراتيك در جهان، وظيفه خطير ...
عصمت پيامبران و امامان دوازده گانه ، ركن ركين تفكر شيعه و از ضروريات اين مذهب است . در تعريف عصمت بين عالمان شيعه اختلافاتي وجود دارد ، اما نوع ادله اي كه براي اثبات ضرورت عصمت پيامبران و امامان ميآورند ، ناخودآگاه آنان را به تعريف واحدي از عصمت ميرساند كه در آن ، مصونيت ...
عبادت چيست؟ عبادت هدف آفرينش ماست.قرآن ميفرمايد: ((و ما خلقت الجن والانس الا ليعبدون )) كارهايي را كه ما انجام مي دهيم اگر براي رضاي خدا باشدعبادت است,گرچه مانند كسب و كار ,تحصيل علم ,ازدواج و يا خدمت به مردم,براي رفع نيازهاي خود و يا جامعه باشد. آنچه يك امر را عبادت ميكند آنست ...
سخن از ظهور بحث از اشتياق رهايي است . شوق رهايي ,حركت مي افريند , و نتيجه جستجو ,حصول هدايت است . شيعه بودن با جمود و شكون سازگار نيست.شيعه يعني پيرو و لازمه پيروي جهت گيري رفتار و روش و شكل گيري سلوك و عمل است . شيعه مهدي (عج) بودن , با گمراهي و بي تفاوتي در برابر انحرافات نمي سازد ...
- مقدمه به تصديق همگان شناخت حسي بيواسطه ترين و ابتدايي ترين گونه شناخت است و داده هايي چنان وثيق از براي ادراك آدمي فراهم مي آورد كه حتي شكاكترين فلاسفه و حكما در درستي آنها تهديد نتوانسته اند كرد. در سراسر تاريخ دو هزار و پانصد ساله فلسفه، جز تني چند از فلاسفه كه در پندار ...